Isaac Alonso Estraviz - Diversidades - Ciberdúvidas da Língua Portuguesa
Início Outros Diversidades Artigo
Isaac Alonso Estraviz
Isaac Alonso Estraviz
O autor de um dicionário galego de português

«[o Dicionário Estraviz] é o mais amplo e importante dos editados na  Galiza e está considerado – sob o lema «Uma explosão de luz no universo da língua» – como uma obra lexicográfica de referência internacional.»

Isaac Alonso Estraviz, lexicógrafo galego por excelência, completou neste ano de 2025 noventa esplêndidos anos. Ourensano de Vila Seca (Trasmiras, Ourense), exclaustrado como frade do mosteiro de Oseira, licenciado em Filologia Românica, doutor em Filologia Galega pela Universidade de Santiago de Compostela, professor de Ensino Secundário e da Universidade de Vigo, Estraviz é uma das personalidades mais importantes da Galiza contemporânea. Membro correspondente da Academia das Ciências de Lisboa e Medalha de Ouro de Ourense outorgada pela Deputacão Provincial, além de escritor e tradutor, Alonso Estraviz é o pai/diretor/autor do grande Dicionário da Língua Galegapublicado em três grandes tomos e mais de 2700 páginas em 1986 – já vai para 40 anos –, convertendo-se assim numa das grandes obras lexicográficas ibéricas e europeias. Justo é reconhecer que mestre Estraviz contou para a sua obra "magna" com uma equipa de colaboradores de alto nível formada, entre outros e outras, por Lois Cambeiro, Manuel Ferreiro, Tareixa RocaVitória Ogando e Xavier Baixeras.

Mas o próprio Estraviz criou uma versão eletrónica do seu Dicionário, prestes a cumprir esta os 21 anos de existência na Internet. E atualmente, este recurso de livre acesso e em linha ultrapassa bem os 150 000 verbetes ou entradas de vocábulos, incorporando, além do léxico galego, as formas léxicas da comunidade de países de língua portuguesa, herdeira esta, como é bem  sabido – com as suas diferentes evoluções e variedades – do idioma próprio do nosso velho país galego. O Dicionário 'e-estraviz', que também assim é conhecido entre o público, é o mais amplo e importante dos editados na  Galiza e está considerado – sob o lema «Uma explosão de luz no universo da língua» – como uma obra lexicográfica de referência internacional.

E justo é dizer que o Professor Isaac Alonso Estraviz, também licenciado em Filosofia pela Universidade Pontifícia de Comillas, em Filosofia e Letras pela Universidade Complutense de Madrid e diplomado em Cultura e Língua Portuguesas pela Universidade de Lisboa, é, antes e depois de tudo, um verdadeiro sábio. Poucas personalidades – refiram-se também Carvalho CaleroDíaz Pardo — conseguem, como ele, reunir em si mesmas humanismo exemplar, comprovado conhecimento das matérias tratadas, humildade pessoal bem demonstrada e alta capacidade de diálogo, criatividade e pensamento.

Todas e todos estamos em dívida – a Galiza inteira – para com Isaac Alonso Estraviz.

 

Texto galego original:

Isaac Alonso Estraviz, lexicógrafo galego por excelencia, cumpriu neste 2025 noventa espléndidos anos. Ourensán de Vila Seca (Trás-Miras), exclaustrado como frade do mosteiro de Oseira, licenciado en Filoloxía Románica, doutor en Filoloxía Galega pola USC, profesor de Ensino Secundario e da Universidade de Vigo, Estraviz é unha das personalidades máis importantes da Galiza contemporánea. Membro correspondente da Academia das Ciências de Lisboa e Medalla de Ouro de Ourense outorgada pola Deputación Provincial, ademais de escritor e tradutor, Alonso Estraviz é o pai/director/autor do gran “Dicionário da Língua Galega” publicado en 3 grandes tomos e máis de 2.700 páxinas en 1986 —vai xa para 40 anos—, converténdose así nunha das grandes obras lexicográficas ibéricas e europeas. Xusto é recoñecer que o mestre Estraviz contou para a súa obra ‘magna’ cunha equipa de colaboradores de alto nivel formada, entre outros e outras, por Lois Cambeiro, Manuel Ferreiro, Tareixa Roca, Vitória Ogando e Xavier Baixeras.

Mais o propio Estraviz creou unha versión electrónica do seu 'Dicionário', a piques de cumprir esta os 21 anos de existencia na Internet. E a día de hoxe, esta oferta libre e en ‘liña’, ultrapasa ben os 150.000 verbetes ou entradas de vocábulos, incorporando, ademais do léxico galego, as formas léxicas da comunidade de países de lingua portuguesa; herdeira esta, como é ben sabido —coas súas diferentes evolucións e variedades— do idioma propio do noso vello país galego. O Dicionário 'e-estraviz', que así tamén se recoñece entre o público, é o máis amplo e importante dos editados en Galiza e está considerado —sob o lema 'Uma explosão de luz no universo da língua'— como unha obra lexicográfica de referencia internacional.

E xusto é dicir que don Isaac Alonso Estraviz, que tamén é licenciado en Filosofía pola Universidade de Comillas, en Filosofía e Letras pola Complutense de Madrid e diplomado en Cultura e Língua Portuguesas pola Universidade de Lisboa, é, antes e despois de todo, un verdadeiro sabio. Poucas personalidades —velaí tamén Carvalho Calero e Díaz Pardo— alcanzan a confluír en si mesmas un humanismo exemplar, un demostrado coñecemento das materias que tratan, unha humildade propia ben demostrada e unha alta capacidade de diálogo, creatividadade e pensamento.

Todas e todos estamos en débeda —Galiza enteira— con Isaac Alonso Estraviz.

 

Fonte

Adaptado ao português, apresenta-se o texto originalmente escrito em galego e incluído em 01/08/2025 no jornal El Progreso, publicado em Lugo (Galiza).